UCL Japan Youth Challenge Contributed Students of the Year 2021 受賞!
UCL Japan Youth Challenge 2021に参加した 本校生徒がContributed Students of the Year 2021(最も貢献した生徒)を獲得しましたイギリス、日本を中心に約200名のプログラム参加のうち Most Outstanding Students (Best students)4名についで、最も貢献した生徒8名に選ばれました。
このプログラムは、世界のトップ大学の1つであるイギリスの University College London (ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン)とthe University of Cambridge (ケンブリッジ大学)が開催している夏期プログラム。8月3日から3週間にわたってオンラインで開催されました。イギリスの Six Form (大学進学準備課程)の学生や日本の選抜された志の高い高校生、また世界各地の高校から選ばれた生徒が一緒に、UCLの先生方の授業を受けたり、社会問題への解決方法やお互いの文化について、ディスカッションを行い、お互いを高めあうことを目的としたプログラムでした。2020年と今年2021年はオンラインでの実施となりました。
今年のテーマは、“Art and Design for Sustainable Future”(持続可能な未来のためのアートとデザインの可能性)。イギリスと日本を始めとした世界各地の高校生が、持続可能な未来のために解決すべき課題にアートとデザインをどのように活用すれば貢献できるかをチームで探究、その成果を発表しあいました。
この Contributed Students of the Year 2021に選ばれた本校生徒の言葉を紹介します。
コロナ禍によって私たちの日常には制限がたくさんありましたが、私は生活の制限を辛いことだと考える余裕もないくらい素晴らしい夏休みを過ごすことができました。 それは8月に ”UCL Japan Youth Challenge”と言った3週間のオンラインプログラムに参加したからです。このプログラムは、世界トップの大学の一つであるUCL(ユニバーシティ・カレッジ・ロンドン)と関係があるものでした。ロンドン最大のグローバル大学でとても多様なバックグラウンドを持っています。また、学部学科もとても豊富な総合大学です。この大学と関係があったプログラムに参加したい!と思わせてくれたポイントは主に二つあります。
一つ目は1年留学の代わりになる体験をしたかったからです。私は中学生の頃から、高校生になったら必ずアメリカの方に一年留学をすると決めていました。英語の上達のためだけではなく、自分の教養を広めたい、新たな繋がりを作りたい、さまざまな価値観の人と交流したい、ひとりで何ができるかをチャレンジしたかった、などの理由が留学するための決めてになりました。コロナ禍によってこれが実現不可能となった中、別の機会で目標を達成したいと思った時にこのプログラムの情報をもらいました。UCL Japan Youth Challenge なら目標を達成できるのではないかと思ったので参加を希望しました。
二つ目の理由はこのプログラムのテーマに関心を持てたからです。プログラムのテーマは“Art and Design for Sustainable Future”、つまり”芸術とデザインによる持続可能な未来”と言ったものになります。私は以前から”持続可能な社会”には興味を持っており、自分も貢献したいと思い続けましたが、”芸術とデザインによってどのような変化が作れるんだろう?”と言った疑問があり、新たな視点から持続可能な社会を見てみたかったので参加を志しました。
3週間と言った短い期間のプログラムでしたが、私は毎日新しいことを学ぶことができました。プログラムの構成ですが、最初に2週間は大学で受けることができる講義を受講しました。最後の1週間はグループワークを通して、2050年の学校をデザインしてみました。プログラムを通して達成できたことは、能動的学習能力を身につけてリーダー力をさらに磨いたことです。このプログラムが全てオンラインで行われたことから、講義後の質疑応答で質問するのに最初は戸惑っていました。簡単で実は難しいこの動作であり、ZOOM上で手をあげて発言するチャンスを得るのに苦戦しました。しかし、一度その壁を破ると、自分に自信がつきその日の講義からは質問を聞き続けて講義だけでは知ることのできない深い内容も知ることができました。また、グループワークをやっている時は英語を不得意とする生徒とイギリスの生徒を繋ぐ架け橋としてリーダーのひとりを勤めていました。オンラインでどのようにリーダーは行動すべきかなどをこのプログラムを通して学ぶことができ、リーダー力をさらにあげることができたのではないかと思います。
UCL Japan Youth Challenge に参加したことで、まずひとりの学生として進化できたかと思います。それ以上に自分のネットワークを広げ、イギリスと日本で新しい仲間に出会うことができました。たまには、”ゲームナイト”と行って、プログラム外の時間にZOOMで話したりして、仲を深めてました。オンライン・プログラムに参加することが最初は不安になるかもしれません。私も最初は講義を聞くだけで終わってしまったらどうしようと不安でいっぱいでした。だけど、他の人が発言しているのをみて”私も発言する!”と言ったやる気が湧いてきます。プログラムを通して確実に人脈を広げることができます。プログラムが素晴らしすぎる経験なので、3週間の旅が終わった時に達成感と同時に悲しい気持ちが湧いてくるくらい素晴らしいプログラムなのが UCL Japan Youth Challenge です。私はこのプログラムのおかげで確実に成長できたと思っていて、将来に向かって走り続けられると思います。本当に高校生活の転機になるような経験を私はしたので、ぜひ後輩のみんなにも挑戦してほしいと思います!応援しています!
With the Covid-19 pandemic, there have been many restrictions to our daily lives. However, despite the catastrophe I was able to have the memorable three weeks of my life by participating in the “UCL Japan Youth Challenge” during August. This is a program where students from all around Japan and the UK come together as one. From the name of this program, it is associated with UCL (University College London), which is one of the best global universities in the world, with aspiring curriculums and a multicultural background. There were two major traits of this program that really hooked me into giving this program a try.
The first point is an alternative to “study abroad”. Before Covid-19 emerged, my initial plan for high school was to go onto a 1-year study abroad trip to the United States. I had been planning this study abroad since I was in junior high, because I would be able to improve on my English even more. Moreover, to broaden my horizons and create a new social web in the United States. I also wanted to challenge myself with living in an environment without my parents. Since this plan was unachievable, I thought that the UCL Japan Youth Challenge would allow me to experience what I have been wanting too, in just a short time span online. The second reason is the theme of this program which was “Art and Design for Sustainable Future”. I am interested in contributing to creating a sustainable future, but I had never thought of looking at this subject through the points of art and design. I assumed that I would be able to find a new perspective by joining this program, and gave it a go.
Although the program only lasted for 3 weeks, I was able to learn everyday with the environment that was provided. For the first two weeks we had lectures where we could experience university education. During the last week we got into groups, to see what we could think of to create a school for 2050. This program allowed for me to grow as a student, particularly as an “active learner” and a “leader”. During the lecture, we were given opportunities to ask questions to the lecturer. It may sound like an easy task, but I first found it difficult because of the online connections. I was hesitant to raise my hand and turn my microphone on in order to speak. However, once I asked a question I had no fear of being active and this has changed my attitude of attending classes in a positive outgoing way. I was also given the role of leader when working in small groups so I was able to learn the right way to manage a project which is held online. By accomplishing these two roles, I was fulfilled with what I was able to give back to this program.
By taking part in UCL Japan Youth Challenge, I was able to change as a student as well as create new friends from all around Japan and the UK. We even had game nights through ZOOM, which helped me become close with the participants. An online program might be a little hesitant to join in at first but I will promise you that it is one of the best ways to join in on a program. With everyone raising their hands to ask questions, you will be able to get the confidence from others to create the first move. The game nights can definitely help to build a larger social network. You will feel a sense of accomplishment and sorrow by the time the three weeks have ended, because it is such a wonderful program. I strongly believe that I was able to transform into a better student than before and this is all thanks to the UCL Japan Youth Challenge. This program is a life-changing experience and I really recommend any of you students to try it.